• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156776
+
-

سنگ مسکو ، پیش  پای  وین نیست

وزیر امورخارجه کشورمان دیروز در رأس هیأتی، به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود، وارد مسکو شد؛ دیداری که در شرایط کنونی مذاکرات وین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شواهد موجود نشان می‌دهد با دستاوردهای مهمی نیز همراه بوده است.
به‌گزارش همشهری، «پیگیری توافق‌های سفر دی‌ماه رئیس‌جمهور به مسکو»، «بحران اوکراین» و «مذاکرات هسته‌ای در وین» 3محوری بود که در دیدار و گفت‌وگوی وزیر امورخارجه کشورمان با همتای روس خود مورد بحث و بررسی قرارگرفت، اما رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای در وین به‌صورت پررنگ‌تری در سخنان دوطرف مطرح شد. برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان در نشست‌خبری با همتای روس خود با تأکید بر اینکه روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود، ابراز امیدواری کرد که در دقایق نزدیک به توافق، آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی بردارند. وی با اشاره به گفت‌وگوهای مثمرثمر با وزیر امورخارجه روسیه، تأکید کرد که درصورت توافق درباره موضوع‌های باقیمانده در وین، روسیه، همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیارمثبت و سازنده‌ای داشته است، تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد ماند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوع‌های باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام باشد، تصریح کرد: حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تأمین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. وزیر امورخارجه کشورمان به نقش سازنده روسیه در مذاکرات وین هم اشاره و تأکید کرد که هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد. وی همچنین از لاوروف دعوت کرد که با سفر به تهران در آینده نزدیک، دوطرف آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همکاری‌‌های منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهند.

توافق با ایران برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها
وزیر امورخارجه روسیه نیز دراین نشست‌خبری تأکید کرد که این کشور حتی در صورت افزایش تحریم‌های ضدروسی، همکاری با جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد. سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه از آمریکا، تضمین کتبی دریافت کرده‌است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد. وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران و روسیه، ادامه داد:‌ من با همتای ایرانی خود به توافق رسیدم که تأثیرات تحریم‌های غرب و معیارهای دوگانه و متناقض آن را نادیده بگیریم و آنها را بی‌اثر کنیم. لاوروف دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود را مفید ارزیابی کرد و با بیان اینکه دعوت برای سفر به ایران را پذیرفته است، گفت: درحال کار روی پیش‌نویس یک توافقنامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما در عرصه بین‌الملل را تعریف می‌کند. 

اهمیت توسعه مناسبات با روسیه
وزیر امورخارجه همچنین در دیدار با همتای روس خود با قدردانی از تلاش‌ دیپلمات‌های این کشور برای کمک به نزدیک‌شدن به توافق رفع تحریم‌های ایران، گفت: صرف‌نظر از هرگونه تحول بین‌المللی، توسعه مناسبات با کشور همسایه روسیه، برای جمهوری اسلامی ایران مهم است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه تردید ندارم که دوطرف با جدیت عملیاتی شدن توافق‌های 2رئیس‌جمهور را پیگیری کرده‌ایم و این پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد، افزود: امروز فرصت مهمی است که درباره تحولات در اوکراین، افغانستان، یمن، سوریه، فلسطین و سایر مسائل بین‌المللی، گفت‌وگو و رایزنی کنیم. وزیر امورخارجه روسیه نیز دراین دیدار گفت: ما گفت‌وگوی مفصل و مستمری در سطح سیاسی داریم که موجب عملیاتی کردن توافق‌هایی که در سطح روسای‌جمهور در شهر مسکو صورت گرفت، می‌شود. لاوروف با اشاره به رویدادهای جهانی اخیر، افزود: به‌رغم این اتفاق‌ها، حجم تبادلات تجاری میان 2کشور، افزایش ۸۰درصدی داشته و به حدود ۴میلیارد دلار رسیده‌است. وی با بیان اینکه برجام درحال نهایی شدن‌است، گفت: اطمینان دارم روابط 2کشور افق بهتری دارد، به‌ویژه با توجه به اینکه مذاکرات درباره برجام در دولت فعلی قرار گرفته‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید